El projecte

Objectius

Informació sobre el projecte

Com ho farem?

Assessorament equip docent

En tractar-se d'una assignatura optativa, es fa difícil coordinar realitzar el projecte de manera transversal en diferents matèries, ja que només la cursen una part de l'alumnat. Per això, el format que proposem és la coordinació entre assignatures / professorat pel que fa als continguts tractats, de manera que coincideixin en el temps. El projecte en si es durà a terme íntegrament dins l'assignatura d'emprenedoria, però utilitzant els aprenentatges adquirits en altres assignatures.

En concret, la coordinació es durà a terme amb el professorat de les assignatures de matemàtiques, visual i plàstica i informàtica.

Les coordinacions es duran a terme a les reunions d'equip docent, basant-se en les propostes del DECRET 187/2015, de 25 d'agost, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria, on es poden trobar orientacions sobre connexions possibles entre matèries. Inicialment s'establirà la temporització coordinada de competències i continguts. Durant el curs s'anirà fent el seguiment per tal d'assegurar que es poden seguir els tempos establerts o cal fer ajustaments deguts a imprevistos o canvis en les programacions del centre i/o de les assignatures.

El fet de coordinar temporalment les competències ajuda a la predisposició i la motivació de l'alumnat envers l'aprenentatge, ja que el perceben com quelcom útil (en aquest cas, com a mínim, l'alumnat que estigui cursant l'optativa d'emprenedoria).

Pel que fa a la docència de l'assignatura en si, es proposa un model de docència compartida entre el professor/a especialista i l'orientador/a, tal i com proposen Redondo i Guasch (2015, dins el capítol: L'assessorament en la planificació del currículum: el projecte educatiu de centre). Tal i com exposen les autores, la docència compartida permet l'intercanvi d'idees i suggeriments entre professorat, així com la posada en comú de recursos i metodologies, portant així cap a un enriquiment de l'actuació docent. Per a poder dur a terme una bona co-docència, però, cal tenir en compte certs requisits. En primer lloc, cal que el professorat disposi d'espais i temps de treball i coordinació específics i, per altra banda, és necessari preveure el rol de cada un/a i definir clarament les funcions i tasques que duran a terme en cada moment de la programació (Redondo i Guasch, 2015)

Seguint aquestes orientacions, doncs, la planificació de les sessions es duria a terme de manera conjunta, concretant els objectius, competències i metodologies emprades a l'aula, fent èmfasi en les estratègies de reducció de barreres per a l'aprenentatge i la participació que es tindrien en compte.

Per a una bona docència compartida, cal un perfil professional concret, amb recursos i estratègies per a atendre a la diversitat a l'aula. Segons Huguet (2005), és important la formació de base del professor d'orientació (suport), tant pel que fa al currículum com a les necessitats específiques dels alumnes del grup en qüestió.

A més, segons l'autora, hi ha diverses capacitats que cal anar desenvolupant per treballar dins l'aula com a docent de suport: la capacitat d'adaptació i flexibilitat, habilitats de relació i negociació, capacitat de localitzar, detectar i analitzar els problemes, actitud d'ajuda, actituds de respecte i confiança en els altres (tant de cara a alumnat com a professorat), capacitat per assessorar i aportar, iniciativa i capacitat per col·laborar en la construcció d'una cultura de centre

En tractar-se d'un projecte d'aprenentatge autònom i cooperatiu, el rol dels docents s'adiu amb el descrit per Redondo a Redondo i Guasch (2015, Modul 3: L'assessorament en l'ensenyament-aprenentatge de les competències transversals) com a "Docent 2.0".

Aquest concepte fa referència a una docència que parteix de la idea que el professor/a no és el posseïdor de la veritat absoluta i que no s'ha de limitar a produir i enviar informació als alumnes. En canvi, el professor/a s'ha de basar en els següents principis:

  • Ser un facilitador del coneixement, utilitzant la pròpia experiència i coneixement, a més de totes les eines i recursos de què pot disposar, vetllant per satisfer la curiositat de l'alumnat en la major mesura possible.

  • Convertir-se en aprenenent i col·laborar amb l'alumnat en la seva recerca i aprenentatge autònom, aportant i acompanyant, però no dirigint ni coartant.

  • Utilitzar les eines informàtiques / digitals per potenciar l'aprenentatge.

  • Promoure, motiva, potenciar i valorar l'aprenentatge actiu i el treball col·laboratiu.

(basat en S. Redondo a partir de la Viquipèdia: https://ca.wikipedia.org/wiki/Docència_2.0. , extret de Redondo i Guasch, 2015, Modul 3: L'assessorament en l'ensenyament-aprenentatge de les competències transversals)

Per altra banda, caldrà tenir en compte totes les mesures i estratègies exposades a l'apartat de metodologia, així com tot allò contemplat al PEC i al PAD (Pla d'Atenció a la Diversitat) del centre de cara a garantir una educació inclusiva.

Finalment, cal tenir molt en compte la importància de l'avaluació com a eina de millora. Per això, caldrà que els/les dos docents valorin cada sessió conjuntament, posant en comú els punts forts i les millores que caldria implementar de cara a futures sessions, tant pel que fa a coordinació entre docents com a estratègies educatives.

Per a fer-ho, podria utilitzar-se la graella proposada per Huguet (2005) en què es valoren diferents ítems de cada sessió, en relació al nivell relacional entre docents (a la graella apareix com a "mestres", ja que inicialment està enfocada a primària), la coordinació dels diferents professionals, el paper de l'orientador/a, els continguts i activitats, els alumnes i el grup-classe (quadre sencer amb tots els ítems a la pestanya de Materials).

Metodologia

El projecte "Emprenedoria envers els joves del segle XXI. Motivem-los!", adreçat a 4t curs de la Educació Secundària Obligatòria, s'estructurarà en cinc unitats didàctiques d'entre 6 i 7 sessions d'uns 50- 60 minuts. A partir de diferents activitats es treballarà l'autonomia a través de la iniciativa, presa de decisions i la creativitat; treballar en equip a partir de la cooperació i responsabilitat; millorar les habilitats socials. Finalment, a partir d'una exposició final hauran de presentar el projecte que els servirà per utilitzar els recursos apresos com la importància del llenguatge no verbal, la fluïdesa, expressivitat, idees clares, atractives, etc.

El projecte es centra en l'emprenedoria i es portarà a terme amb caràcter constructivista dins del procés d'ensenyament - aprenentatge, és a dir, els aprenentatges seran significatius si es desenvolupen de manera conjunta, essent necessaris alumnes proactius on la participació i la implicació estigui present en tot moment. Pel que fa als alumnes amb NESE, utilitzarem una metodologia basada en la inclusió educativa, és a dir, cap alumne quedarà exclòs del procés d'aprenentatge. Tots els alumnes tenen les seves peculiaritats o característiques , i per tant, se'ls ha de valorar individualment. Oferim l'oportunitat als alumnes d'engrescar-se en el seu procés, valorant les seves actituds, coneixements, competències, etc. Cal tenir en compte que tot i valorar el treball grupal, volem potenciar l'aprenentatge individual, és a dir, promoure l'autonomia personal, la responsabilitat i l'esperit crític.

Quant a l'organització de l'aula, es combinaran diverses metodologies, és a dir, treball amb el grup classe, petit grup o amb caràcter individual. Per una banda, potenciar el treball cooperatiu, és a dir, generar coneixement a través del treball en equip. I per l'altre, el treball individual per tal de generar reflexió i esperit crític en la presa de decisions.

L'ús de les noves tecnologies serà present en totes les unitats didàctiques, ja sigui per cercar i contrastar informació, utilitzar espais virtuals per compartir idees, per a dur a terme l'exposició del resultat final del projecte. Per tant, el projecte es realitzarà en una aula on es pugui disposar d'ordinadors per a tothom, i la última sessió, disposar d'un projector per què puguin explicar el resultat final. A través de la plataforma del centre educatiu, és a dir, moodle / webquest es potenciarà el treball autònom a través de les TAC.

Nosaltres

Cristina Sancho

Psicòloga i coordinadora de Projectes d'acció cívica.

Edith Santos

Psicòloga i formadora d'educació en el lleure. Apassionada de l'aprenentatge i de l'aire lliure.

Mònica Soler

Psicòloga i monitora d' educació en el lleure. 

Cristina Soler

Pedagoga, vetlladora escolar i monitora de lleure infantil i juvenil. 

Òscar Solsona

Psicoanalista. Amant de la filosofia i la reflexió. Aprenent incansable.

¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar